ORIENTACIONS PER
A L’ESTIMULACIÓ DEL LLENGUATGE EN ED. INFANTIL. PAUTES PER A LA TUTORA
Es proporcionen a la tutora les següents pautes
educatives per a estimular i millorar la parla en l’aula, dirigit tant als
alumnes de E.I 3 anys, com 4 anys i 5 anys. (cal tenir en compte que tots els
alumnes d’E.I estan escolaritzat a la mateixa aula).
PAUTES PER A TREBALLAR:
- Discriminació auditiva-fonética i memòria auditiva. Activitats del tipus:
- Exercicis de discrimació auditiva (sons de la casa, corporals, instruments musicals, de la natura, ...).
- Exercicis de discriminació de tons greus-aguts.
- Exercicis de intensitat.
- Discriminació del timbre sonors.
- Discriminació del ritme, rapit i lent.
- Exercicis d’associació de sons.
- Exercicis de seqüència auditiva.
- Aprenentatge de rimes, cançons, endevinalles i embarbussaments.
- Relaxació-respiració i bufit.
- Exercicis d’inspiració nasal i bucal.
- Exercicis d’espiració nasal i bucal.
- Exercicis de relaxació (Métode Schultz- Métode Jacobson)
- Consignes d’higiene de la veu.
- Pràxies bucofonatòries.
- Exercicis de llavis.
- Exercicis de llengua (externs i interns).
- Exercicis facials.
- Exercicis del “velo” del paladar.
- Exercicis de dents.
- Exercicis de mandíbula. (mastegar i buccinadors).
- Fonética-fonologia.
- Exercicis d’emissió aïllada del fonema.
- Repetició de síl·labes.
- Repetició de paraules.
- Repetició de frases.
- Repetició de verbs.
- Repetició d’endevinalles.
- Repetició d’embarbussaments.
- Dibuixos amb el fonema a treballar.
- Morfosintàxis.
- Formació de plurals regulars i irregulars.
- Formació de gènere.
- Formació d’adjectius.
- Verbs regulars en present (hui, ara el xiquet...)
- Verbs regulars en passat.
- Verbs regulars en futur.
- Substantius en augmentatiu i diminutiu...
- Amb suport de pictogrames, verbalitzar accions.
- Introducció de la negació.
- Introducció del nexe “i”.
- Resposta a preguntes i formulació de preguntes...
- Lèxic i semàntica.
- Jocs d’aprenentatge i reconeixement de paraules.
- Jocs de denominació de paraules.
- Aprenentatge de contraris i iguals.
- Jocs de classificacions.
- Definició de paraules.
- Formació famílies de paraules.
- Habilitats comunicatives.
- Petició d’objectes i aliments.
- Repetició d’acció per a...
- Petició de suport o ajuda.
- Petició d’acció amb...
- Petició de permís.
- Compartir l’atenció pròpia.
- Compartir l’atenció dels altres.
- Compartir la sensació pròpia.
- Preguntes- resposta.
- Habilitats metalingüístiques.
- Consciència lèxica (3 anys), reconèixer, contar, invertir, omitir, comparar, afegir i substituir.
- Consciència sil·làbica (4 anys), reconèixer, contar, unir, invertir, omitir, comparar, afegir substituir i escriure.
- Consciència fonològica (5 anys): reconèixer, contar, unir, invertir, omitir , comparar, afegir, substituir i escriure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada